Visuell identitet – Idée Fixe Film

Idée Fixe er et idealistisk filmproduksjonsselskap som er tuftet på verdiene: Medfølelse, medmenneskelighet og oppriktighet. Teamet bak Idée Fixe ønsket en visuell stil som reflekterte deres verdier, tankesett og personligheter – og som klart skilte seg ut blant deres konkurrenter. Saul Bass’ legendariske illustrasjoner og posterdesign fra 1950 og 60-tallet var en klar visuell referanse for dem.

Vi har utviklet en illustrasjonsstil som fanger essensen av referansen deres, ved bruk av rene geometriske figurer som viser lekenhet i bruk av farger. Illustrasjonene er lekne, sympatiske og vennlige, med en noe naiv fremtoning – og er alt annet enn corporate, noe som også var ønsket til kunden.

Visittkortene har forskjellige illustrasjoner for hver av partnerne i Idée Fixe, så vel som sitater, som respresenterer hver og en av de på en unik og personlig måte. I møte med nye forretningsforbindelser skaper kortene en personlig kommunikasjon som kan utløse nysgjerrighet og være medvirkende til å starte en dialog, så vel som å bli husket hos mottakeren av kortet.

Vi har også laget en egen font, som har det samme vennlige uttrykket som profilen. Fonten har mange finurlige og sære detaljer, som gir den en unik personlighet. Den er basert på den håndtegnede logoteksten.

We developed an illustration style that captured the essence of their reference by using clean geometric shapes, showing playfullness in use of colours – yet with a restricted colourpalette, using just black, white and one additional colour at the same time. The illustrations are playfull, innocent, idealistic and genuine. They have a somewhat clear, conceptual and direct meaning to them, with a bit of a naive approach, and are everything but corporate – as were the intention and request from the client. The pictures above are examples of how the illustrations can be displayed on a series of posters.

The businesscards has a custom illustration for each of the partners, and they have chosen their own personalized image and quote to represent themselves. This fits right in with the profile and functions as a point of interest, triggers curiosity and leaves questions, with the receiver of the card. The idea is to keep contacts coming back, be remembered and keeping the communication personal and including.

We have also created a custom logotype – Foxy display, that has the same visual expression and friendliness as the profile in general. When you look at it up close it has a lot of quirky details and peculiarities that forms a unique personality. The font is based on the handdrawn logotype.